W 2024 roku dostawy tubek przez producentów zrzeszonych w Europejskim Stowarzyszeniu Producentów Tubek (etma) spadły o 1,3%, osiągając całkowity wolumen około 11,5 miliarda sztuk.
Różnice w segmentach odbiorców końcowych
Rynki końcowe rozwijały się w różnym tempie:
-
Pielęgnacja jamy ustnej: +9%
-
Artykuły spożywcze: +3%
-
Produkty gospodarstwa domowego: +10%
Z kolei dominujące wolumenowo sektory farmaceutyczny i kosmetyczny odnotowały spadki:
-
Farmacja: -2%
-
Kosmetyki: -8%
– W 2024 roku niepewność konsumencka spowodowana utrzymującą się inflacją i trwającymi wojnami w Ukrainie oraz Strefie Gazy wpłynęła na pogorszenie nastrojów i zwiększoną skłonność do oszczędzania. Szczególnie ucierpiał segment kosmetyków, który jest kluczowym rynkiem końcowym dla przemysłu tubek. Zauważyliśmy również przesunięcie popytu w stronę marek własnych, co wynika z malejącej siły nabywczej konsumentów – powiedział prezes etma, Zoran Joksic.
Nowe regulacje UE zmienią branżę
Nowe przepisy UE dotyczące opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR) koncentrują się na:
-
zwiększeniu możliwości recyklingu opakowań,
-
poprawie projektowania pod kątem recyklingu.
Według etma, to doprowadzi do:
-
popularyzacji prostszych, jednorodnych struktur opakowań,
-
konieczności opracowania innowacyjnych rozwiązań, które umożliwią skuteczniejszy recykling.
Nowe wymogi PPWR dotyczą również minimalnej zawartości materiałów z recyklingu w opakowaniach z tworzyw sztucznych.
– To duże wyzwanie dla branży opakowań z tworzyw. Konkurencja o wysokiej jakości materiał z recyklingu konsumenckiego będzie jeszcze ostrzejsza. Konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę recyklingu materiałowego i chemicznego oraz intensyfikacja działań EFSA w zatwierdzaniu procesów recyklingu poliolefin do kontaktu z żywnością – zaznaczył sekretarz generalny etma, Gregor Spengler.
Perspektywy na 2025 rok
Ze względu na trudne warunki polityczno-gospodarcze, branża tubek w Europie spodziewa się co najwyżej stabilnego popytu w pierwszej połowie 2025 roku.
Jednak są też pozytywne wieści:
– W krajach, gdzie inne branże zwalniają pracowników, dostępność siły roboczej w opakowaniach lekko się poprawiła. Branża opakowań okazała się odporna na cykliczne zmiany w gospodarce i stała się pewnego rodzaju „bezpieczną przystanią” dla pracowników – dodał Joksic.
Na koniec zauważył, że jednym z kluczowych wyzwań strategicznych dla producentów tubek w najbliższych latach będzie zapewnienie odpowiedniego przekazania wiedzy od odchodzącego pokolenia boomersów do młodszych pracowników.
Źródło: worldaerosols.com