STATUT
POLSKIEGO ZWIĄZKU PRACODAWCÓW
PRZEMYSŁU AEROZOLOWEGO
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
- Organizacja pracodawców o nazwie Polski Związek Pracodawców Przemysłu Aerozolowego , zwana dalej „Związkiem” , jest dobrowolną, samorządną organizacją niezależną w swej działalności statutowej od organów władzy publicznej oraz organizacji politycznych, społecznych i zawodowych.
- Związek używać może nazwy w języku angielskim „Polish Union of Employers of Aerosol Industry”.
- Związek działa na podstawie Ustawy z dnia 23. maja 1991 r. „O organizacjach pracodawców” (Dz. U. Nr 55 poz. 235 z późniejszymi zmianami)
§ 2.
- Związek działa na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.
- Siedzibą Związku jest Łódź
§ 3.
Związek może przystępować do organizacji krajowych i międzynarodowych.
PODSTAWOWE CELE I ZADANIA ZWIĄZKU ORAZ SPOSOBY I FORMY ICH REALIZACJI
§ 4.
Podstawowym celem Związku jest ochrona praw i reprezentowanie interesów zrzeszonych w nim pracodawców wobec organizacji reprezentujących pracowników oraz organów władzy publicznej.
§ 5.
Ponadto innymi zadaniami Związku są w szczególności:
- Reprezentowanie interesów gospodarczych oraz społecznych pracodawców przemysłu aerozolowego w kraju i za granicą,
- Oddziaływanie na kształtowanie ustawodawstwa dotyczącego interesów pracodawców przemysłu aerozolowego,
- Oddziaływanie na kształtowanie polityki społecznej i ekonomicznej organów władzy publicznej dotyczącej interesów pracodawców przemysłu aerozolowego,
- Występowanie do organów posiadających inicjatywę prawodawczą z wnioskami oraz opiniami w zakresie aktów prawnych dotyczących interesów pracodawców w zakresie stosunków pracy i polityki gospodarczej,
- Współdziałanie z innymi organizacjami pracodawców,
- Organizowanie konferencji oraz szkoleń dla pracodawców i ich pracowników,
- Prowadzenie badań, przechowywanie i przekazywanie informacji w zakresie dotyczącym pracodawców,
- Prowadzenie doradztwa ekonomicznego i wykonywanie ekspertyz na rzecz pracodawców przemysłu aerozolowego.
§ 6.
Cele i zadania Związku są realizowane przez:
- Prezentowanie opinii w sprawach związanych z gospodarką,
- Występowanie do przedstawicieli organów władzy publicznej i władz sądowych w sprawach związanych z interesami pracodawców przemysłu aerozolowego,
- Opiniowanie założeń i projektów ustaw oraz aktów wykonawczych do tych ustaw w zakresie objętym niniejszym statutem,
- Udział w negocjacjach, w szczególności w celu rozwiązywania sporów zbiorowych oraz w celu zawierania układów pracy i innych porozumień,
- Delegowanie swoich przedstawicieli do organów doradczych władz publicznych i władz sądowych, a także innych podmiotów, w których – na podstawie odrębnych przepisów – mają prawo posiadać swoją reprezentację przedstawiciele organizacji pracodawców,
- Inspirowanie inicjatyw gospodarczych i prowadzenie doradztwa organizacyjnego, prawnego, ekonomicznego i technicznego,
- Prowadzenie badań, popularyzację wiedzy ekonomicznej, prawniczej i organizacyjnej,
- Organizowanie seminariów, konferencji i innych form wymiany poglądów i doświadczeń,
- Organizowanie zespołów doradczych oraz zatrudnianie pracowników i ekspertów do wykonywania zadań statutowych.
§ 7.
- Dla realizacji celów statutowych Związek może prowadzić działalność gospodarczą, tworzyć fundacje, fundusze i uczestniczyć w innych przedsięwzięciach gospodarczych.
- Dochód z działalności gospodarczej prowadzonej przez Związek służy do realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
CZŁONKOSTWO
§ 8.
Członkami Związku mogą być pracodawcy prowadzący działalność powiązaną z
przemysłem aerozolowym na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 9.
O przyjęciu w poczet członków decyduje Zarząd na pisemny wniosek zainteresowanego
pracodawcy.
W razie odmowy przyjęcia wnioskodawcy przysługuje prawo odwołania do Rady
Nadzorczej w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji o odmowie przyjęcia.
§ 10.
Członkowie Związku mają prawo do:
- Uczestniczenia w pracach Związku i jego organów,
- Korzystania z wsparcia Związku we wszystkich sprawach objętych niniejszym statutem,
- Dostępu do wszystkich informacji dotyczących Związku,
- Zgłaszania wniosków dotyczących działalności Związku.
§ 11.
Członkowie Związku są zobowiązani do:
- Udziału w pracach Związku,
- Przestrzegania statutu Związku oraz uchwalonych regulaminów,
- Terminowego uiszczania składek,
- Udzielania organom Związku informacji niezbędnych dla jego działalności,
- Udzielania pomocy Związkowi w wykonywaniu zadań statutowych.
§ 12.
- Członkostwo w Związku ustaje w razie:
- Wystąpienia ze Związku,
- Rozwiązania Związku,
- Wykluczenia ze Związku przez Zarząd na skutek:
-
- działania członka na szkodę Związku,
- uchylania się od opłacania składek członkowskich przez okres jednego roku,
-
- Likwidacji członka.
- Deklarację wystąpienia ze Związku składa się najpóźniej na sześć miesięcy przed upływem roku kalendarzowego, tj. do dnia 30. czerwca, w formie pisemnej, ze skutkiem na koniec roku, w którym złożono deklarację wystąpienia.
- Wykluczenie następuje na mocy uchwały Zarządu podjętej większością 2/3 głosów przy obecności połowy członków Zarządu, na wniosek co najmniej jednego członka Zarządu.
- Od uchwały Zarządu w sprawie wykluczenia członkowi przysługuje prawo odwołania się do Rady Nadzorczej w terminie 30 dni od daty otrzymania decyzji o wykluczeniu. Do czasu rozpatrzenia odwołania przez Radę Nadzorczą członek jest zawieszony w prawach i obowiązkach.
- W związku z ustaniem członkostwa nie przysługuje żadne roszczenia do majątku Związku.
ORGANY ZWIĄZKU
§ 13.
- Organami Związku są:
- Walne Zgromadzenie,
- Rada Nadzorcza,
- Zarząd.
- Uchwały kolegialnych organów Związku podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów w obecności połowy uprawnionych do głosowania chyba, że statut stanowi inaczej.
- Wybory członków Rady Nadzorczej i Zarządu dokonywane są w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów.
§ 14.
- Walne Zgromadzenie jest najwyższym organem Związku.
- Zarząd zwołuje Walne Zgromadzenie raz na trzy lata, powiadamiając o jego terminie, miejscu i propozycjach porządku obrad wszystkich członków listami poleconymi lub za pośrednictwem poczty elektronicznej co najmniej 14 dni przed terminem rozpoczęcia obrad.
- W Walnym Zgromadzeniu winna uczestniczyć co najmniej połowa członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, a w drugim terminie, który może być wyznaczony o godzinę później tego samego dnia – może ono skutecznie obradować bez względu na liczbę uczestników.
- W Walnym Zgromadzeniu uczestniczą członkowie Związku.
- Każdemu członkowi przysługuje jeden głos.
- Każdy członek jest reprezentowany przez jednego delegata wybranego przez właściwe władze członka Związku.
- Walne Zgromadzenie wyraża swoją wolę w formie uchwał, które zapadają zwykłą większością głosów.
- Zarząd jest zobowiązany zwołać Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie w terminie 2 miesięcy od złożenia wniosku przez co najmniej trzech członków Rady Nadzorczej.
§ 15.
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
- Wybór i odwołanie członków Rady Nadzorczej spośród kandydatów zgłoszonych przez członków Związku,
- Uchwalanie programów działania Związku,
- Uchwalanie statutu i jego zmian,
- Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Rady Nadzorczej,
- Rozwiązanie Związku i podjęcie uchwał ustalających przeznaczenie i podział majątku Związku.
§ 16.
- Rada Nadzorcza jest organem Związku nadzorującym jego prace w okresie między posiedzeniami Walnego Zgromadzenia.
- Kadencja Rady Nadzorczej trwa trzy lata.
- Radę Nadzorczą tworzy Przewodniczący i od 2 do 6 członków.
- Rada Nadzorcza, z zastrzeżeniem ust. 3. może dokooptować nowego członka zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 członków Rady Nadzorczej.
- Uchwała w sprawie uzupełnienia składu Rady Nadzorczej w trybie ust. 4. zostaje przedstawiona do akceptacji na najbliższym Walnym Zgromadzeniu. Walne Zgromadzenie może uchylić uchwałę Rady Nadzorczej większością 2/3 głosów.
- Wygaśnięcie mandatu członka Rady Nadzorczej następuje w razie:
- Ustania członkostwa w Związku,
- Rezygnacji z pełnienia funkcji w Radzie Nadzorczej,
- Odwołania przez Radę Nadzorczą lub Walne Zgromadzenie,
- Śmierci.
- Posiedzenia Rady Nadzorczej odbywają się co najmniej raz w roku i są zwoływane przez Przewodniczącego Rady Nadzorczej lub Prezesa Zarządu.
- Posiedzeniu Rady Nadzorczej przewodniczy Przewodniczący Rady Nadzorczej lub wskazany przez niego członek Rady Nadzorczej lub Zarządu.
§ 17.
Do kompetencji Rady Nadzorczej należy:
- Wybór i odwołanie Prezesa spośród kandydatów zgłoszonych przez członków Związku,
- Wybór i odwołanie od dwóch do sześciu Wiceprezesów spośród kandydatów zgłoszonych przez członków Związku,
- Przygotowanie projektów i planów działania Związku,
- Przygotowanie i przyjmowanie projektów budżetu i założeń polityki finansowej oraz nadzór nad realizacją budżetu,
- Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu, w tym sprawozdań finansowych,
- Rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu w sprawie przyjęcia lub wykluczenia członka Zarządu,
- Nadzór nad działalnością Zarządu,
- Podejmowanie decyzji w sprawie nabywania i zbywania środków trwałych przez Związek,
- Podejmowanie uchwał w sprawie tworzenia funduszy,
- Uchwalanie regulaminu wewnętrznego działania Zarządu,
- Podejmowanie uchwał w sprawach przystępowania lub występowania z organizacji międzynarodowych,
- Podejmowanie uchwał w sprawie tworzenia fundacji,
§ 18.
- Bieżące prace Związku nadzoruje Zarząd, zgodnie z uchwałami Walnego Zgromadzenia i Rady Nadzorczej.
- Kadencja Zarządu trwa trzy lata.
- W skład Zarządu wchodzi Prezes i od dwóch do sześciu Wiceprezesów.
- Zarząd, z zastrzeżeniem ust.3, może dokooptować dodatkowych członków zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 członków Zarządu.
- Informację o zmianie składu Zarządu dokonanej w trybie ust. 4 Prezes Zarządu przekazuje do akceptacji Radzie Nadzorczej. Rada Nadzorcza większością 2/3 głosów może uchylić decyzję Zarządu o dokooptowaniu.
- Posiedzenia Zarządu powinny odbywać się co najmniej sześć razy w roku.
- Posiedzeniom Zarządu przewodniczy Prezes, a w przypadku jego nieobecności wyznaczony przez niego Wiceprezes Zarządu.
- Wygaśnięcie mandatu członka Zarządu następuje w razie:
- ustaniu członkostwa w Związku,
- rezygnacji z członkostwa w Zarządzie,
- odwołania przez organ, który podjął uchwałę o jego powołaniu,
- śmierci.
§ 19.
Do kompetencji Zarządu należy:
- Składanie Radzie Nadzorczej sprawozdań z działalności, w tym sprawozdań finansowych,
- Zatwierdzanie planów i projektów działania Biura Związku,
- Nadzór nad działalnością Biura Związku,
- Podejmowanie uchwał w sprawach przyjmowania i wykluczania członków Związku,
- Podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach niezastrzeżonych dla innych organów Związku.
§ 20.
Do kompetencji Prezesa Zarządu należy:
- Bieżące kierowanie działalnością Związku,
- Wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia, Rady Nadzorczej i Zarządu,
- Podejmowanie decyzji w sprawie podjęcia działalności gospodarczej,
- Powoływanie i rozwiązywanie komisji, zespołów i innych organów kolegialnych, zatwierdzanie regulaminów ich działania oraz nadzorowanie działalności,
- Podejmowanie decyzji w innych sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji organów Związku.
§ 21.
Do zaciągania zobowiązań majątkowych, reprezentowania Związku na zewnątrz oraz składania woli w imieniu Związku upoważnieni są: Prezes Zarządu działający jednoosobowo lub dwaj Wiceprezesi zarządu działający łącznie.
BIURO ZWIĄZKU
§ 22.
- Biuro Związku zapewnia sprawne funkcjonowanie Związku, w szczególności przepływ informacji pomiędzy Związkiem z członkami Związku oraz bazę techniczną i organizacyjną spotkań organów oraz członków Związku.
- Zarząd Związku powołuje Dyrektora Biura Związku,
- Dyrektor Biura Związku działa na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd w zakresie:
- Zarządzania majątkiem Związku,
- Zawierania umów w zakresie działalności Związku,
- Reprezentowania Związku przed sądami,
- Podejmowania innych czynności fizycznych i prawnych, które okażą się niezbędne dla sprawnego funkcjonowania Związku.
- Dyrektor Biura Związku reprezentuje Związek w Komitecie Dyrektorów Organizacji Narodowych Europejskiej Federacji Aerozolowej.
MAJĄTEK ZWIĄZKU
§ 23.
Majątek Związku powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów
z własnej działalności oraz z dochodów z majątku Związku.
§ 24.
Składki członkowskie na kolejny rok kalendarzowy ustala Zarząd PZPPA na swoim ostatnim zebraniu w mijającym roku przyjmując stosowną uchwałę. Decyzja ta musi zostać zatwierdzona przez Radę Nadzorczą. Członkowie Związku mogą zadeklarować wpłatę wyższej składki mając na uwadze fakt, iż kwota stanowiąca do 0,15 % sumy wynagrodzeń wypłacanych w poprzednim roku podatkowym, stanowiącym podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne, może być wliczona w koszty uzyskania przychodu.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 25.
1. Uchwała o zmianie statutu Związku zapada zwykłą większością głosów w obecności
połowy uprawnionych do głosowania na Walnym Zgromadzeniu.
2. Uchwała o rozwiązaniu Związku może być podjęta przez Walne Zgromadzenie zwykłą
większością głosów, przy obecności co najmniej 2/3 przedstawicieli.
3. W przypadku rozwiązania Związku jego majątek zostanie podzielony pomiędzy członków
proporcjonalnie do wniesionych przez nich składek.